KOLLEKTIVTRAFIK
Trafiken står för en stor del av vår klimatpåverkan. För att minska trafikens miljö- och klimatpåverkan räcker det inte att bilarnas utsläpp minskar. Vi måste också öka kollektivtrafikens andel av resorna.
Vänsterpartiet tycker att staten har ett ansvar för att öka resandet med kollektivtrafik. Biljettpriset har betydelse för att fler ska ställa bilen och istället välja att åka kollektivt. Genom att sänka taxorna eller införa avgiftsfri kollektivtrafik skapas också ökade möjligheter för dem med låga inkomster att resa.
Kollektivtrafiken ska göras tillgänglig på flera sätt. Dels tillgänglig på så sätt att alla ska ha råd att åka med trafiken. Den måste också anpassas så att det ska vara möjligt att resa kollektivt för personer med olika funktionsnedsättningar. För vissa så är det färdtjänsten som är det enda alternativet. Då bör färdtjänsten jämställas kollektivtrafiken med låga eller inga taxor, så att alla får samma ekonomiska förutsättningar att resa till skola, jobb och fritid. Det måste också vara enkelt att boka en resa och köpa biljett. Även de som bor på landsbygden måste få möjlighet att resa kollektivt, då med den anropsstyrda närtrafiken som kan byggas ut med turer som gör det attraktivt att resa och möjligt för människor att bo kvar utanför städerna.
Vi har lokalt fått igenom satsningar på gratis kollektivtrafik i flera kommuner och har även föreslagit statligt finansierade storskaliga försök med gratis kollektivtrafik i några län. Genom budgetsamarbetet med regeringen görs det nu en satsning på avgiftsfri kollektivtrafik för skolungdomar på sommarlovet i enlighet med Vänsterpartiets förslag. I Region Örebro län har vi lyckats få igenom sänkningar på biljettpriset på långa resor och sommarlovsbiljett för alla åldrar med 50 % rabatt. I höst startar också försök med anropsstyrd närtrafik på landsbygden och småorter i Nora och Askersund, en fråga som Vänsterpartiet har drivit länge. Målsättningen är att detta ska införas i hela länet inom två år.
Flera saker måste göras samtidigt för att öka andelen resor med kollektivtrafik och minska bilismen i våra städer. Exempelvis måste stadsplanering ske så att mer utrymme ges för kollektivtrafik och tillgången till kollektivtrafik och turtäthet måste öka. Vårt mål är en utbyggd, avgiftsfri kollektivtrafik som funkar för alla. Möjligheten att resa billigt och klimatsmart ska vara i fokus, inte företagens vinstmaximering.
